centruminfiniti.pl
Opony

Indeks nośności opon – jak wygląda, skąd można go odczytać i co oznacza?

Jędrzej Mróz.

16 kwietnia 2025

Indeks nośności opon – jak wygląda, skąd można go odczytać i co oznacza?

Chociaż wszystkie opony są do siebie bardzo podobne, to w rzeczywistości istotne różnice konstrukcyjne definiują ich parametry. Jednym z takich parametrów jest indeks nośności, który wpływa na wytrzymałość opon w zakresie przenoszenia obciążeń. Gdzie umieszczony jest indeks nośności i co oznacza?

Jak wygląda indeks nośności opony i gdzie można go znaleźć?

Indeks nośności opon jest oznaczony liczbą przypisaną do konkretnej nośności. Opisuje on maksymalne obciążenie opony podczas jazdy z maksymalną dopuszczalną prędkością określoną indeksem prędkości, ale wpływa na wytrzymałość opon także przy niższych prędkościach. Przykładowe popularne indeksy nośności wykorzystywane w samochodach osobowych to 91 – 615 kg i 94 – 670 kg. To, jaki indeks nośności ma dana opona, można odczytać z oznaczenia umieszczonego na jej ścianie bocznej – znajduje się on w sąsiedztwie rozmiaru. Przykładowe oznaczenie to opony 225/55 R17 101 V – w tym przypadku indeks nośności to 101 czyli 825 kg.

To, jaki indeks nośności powinny mieć opony w naszym samochodzie, można odczytać w kilku miejscach. Informacje o rozmiarach i indeksach ogumienia przeznaczonych do użytku w aucie znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu. Ponadto są one umieszczane na naklejce, która jest najczęściej umieszczana przy drzwiach kierowcy – na słupku B, przy mechanizmie zamka drzwi lub przy progu drzwi. Inne miejsca, w których może się ona znajdować to: klapka wlewu paliwa, schowek przed siedzeniem pasażera oraz wewnętrzna strona klapy bagażnika.

Jak dobrać indeks nośności?

Zasadniczo, najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie dokładnie takiego indeksu nośności, jaki podaje producent samochodu. Obniżanie indeksu nośności względem zaleceń jest niedozwolone. Zbyt niska nośność w stosunku do wymagań pojazdu grozi poważną awarią ogumienia w trakcie jazdy – opona może ulec rozerwaniu. Dodatkowo wiąże się to z karą finansową w przypadku kontroli drogowej, a także m.in. utratą gwarancji samochodu i wstrzymaniem wypłaty odszkodowania.

Niektórzy kierowcy mogą natomiast decydować się na zastosowanie opon o wyższym indeksie nośności, co ma pewne wady oraz zalety. Podwyższony indeks nośności może poprawić stabilność jazdy pod wiatr i zapewnić bardziej sportową charakterystykę prowadzenia oraz wyższą pewność pokonywania zakrętów. Opony o wyższym indeksie nośności są jednak droższe w zakupie oraz cięższe. Dodatkowy ciężar przełoży się na mniej komfortową jazdę i wyższe spalanie, a także szybsze zużycie podzespołów układu hamulcowego i zawieszenia.

Co oznacza podwójny indeks nośności?

W przypadku opon przeznaczonych do samochodów dostawczych i ciężarowych występują modele wykorzystujące podwójny indeks nośności. Wówczas zapis może przyjmować przykładową formę 225/65 R16 112/110 T, gdzie indeks nośności to 112/110 (1120/1060 kg). Jak należy się do tego stosować? To kwestia zależna od tego, czy tylna oś samochodu dostawczego lub ciężarowego wykorzystuje dwa, czy cztery koła (tzw. bliźniak).

Pojazdy, w których tylna oś ma dwa koła, powinny opierać dobór opon na pierwszym indeksie z zapisu, który jest wyższy. W przypadku podwójnych kół na każdej stronie tylnej osi właściwy jest drugi, niższy indeks umieszczony w zapisie.

Oceń artykuł

Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Autor Jędrzej Mróz
Jędrzej Mróz
Jestem Jędrzej Mróz, pasjonatem motoryzacji z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem w branży. Moja przygoda z samochodami zaczęła się od wczesnych lat młodzieńczych, kiedy to zafascynowałem się nie tylko ich mechaniką, ale również designem i historią. Specjalizuję się w analizie nowoczesnych technologii motoryzacyjnych oraz trendów rynkowych, co pozwala mi na dostarczanie czytelnikom wartościowych i aktualnych informacji. Posiadam wykształcenie w dziedzinie inżynierii mechanicznej, co daje mi solidne podstawy do zrozumienia skomplikowanych aspektów technicznych pojazdów. Moje artykuły są wynikiem rzetelnych badań i analizy, a moim celem jest dzielenie się wiedzą w sposób przystępny i zrozumiały dla każdego entuzjasty motoryzacji. Wierzę, że każdy tekst powinien nie tylko informować, ale także inspirować do odkrywania świata motoryzacji na nowo. Na stronie centruminfiniti.pl dążę do budowania społeczności, która docenia pasję i wiedzę o samochodach, a także stara się podejmować świadome decyzje dotyczące motoryzacji.

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Indeks nośności opon – jak wygląda, skąd można go odczytać i co oznacza?