Opony całoroczne to ogumienie przystosowane do jazdy zarówno latem, jak i zimą, co pozwala na ich użytkowanie przez cały rok bez konieczności sezonowej wymiany. Z technicznego punktu widzenia zasadnicze różnice pomiędzy ogumieniem całorocznym a zimowym sprowadzają się do składu mieszanki, konstrukcji bieżnika, zakresu temperatur pracy, właściwości jezdnych i trwałości w zróżnicowanych warunkach.
Tanie opony całoroczne kontra zimowe
Pod względem emisji hałasu ogumienie całoroczne ma niższy poziom generowanego dźwięku. Wynika to z zastosowania twardszych mieszanek gumowych i kompaktowego układu klocków bieżnika. W przypadku opon zimowych miękka mieszanka oraz gęsto ułożone lamele zwiększają hałas toczenia, szczególnie na suchym asfalcie.
Jeśli chodzi o przyczepność, przewagę w warunkach zimowych, zwłaszcza na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym, uzyskują opony zimowe. To efekt zastosowania agresywnego bieżnika z dużą liczbą lameli oraz elastycznej mieszanki zachowującej przyczepność w temperaturach poniżej zera. Opony całoroczne, mimo że wyposażone w elementy zwiększające trakcję zimową, nie są w stanie osiągnąć tej samej skuteczności na głębokim śniegu lub na zamarzniętym podłożu.
Trwałość opon całorocznych
Trwałość ogumienia to kolejny parametr różnicujący oba typy opon. W warunkach równomiernej eksploatacji opony całoroczne, dzięki twardszej mieszance, wykazują wyższą odporność na ścieranie niż zimowe. W praktyce jednak użytkowanie ich latem na rozgrzanym asfalcie powoduje szybszą degradację bieżnika niż w przypadku typowych opon letnich. Z kolei opony zimowe zużywają się nadmiernie w temperaturach powyżej 7°C. W praktyce oznacza to pogorszenie parametrów jezdnych. Dla osób szukających prostego rozwiązania tanie opony całoroczne stanowią popularną alternatywę wybieraną zwłaszcza przez kierowców jeżdżących głównie w mieście.
Właściwości ogumienia w różnych warunkach
Opony całoroczne i zimowe różnią się od siebie m.in. konstrukcją bieżnika i składem mieszanki, które bezpośrednio wpływają na zachowanie w zmiennych warunkach atmosferycznych. Ogumienie zimowe zapewnia najwyższy poziom trakcji na zaśnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. Z kolei tanie opony całoroczne dobrze sprawdzają się w umiarkowanych warunkach zimowych, przy opadach śniegu z deszczem oraz na suchym lub lekko wilgotnym asfalcie.
W warunkach deszczowych skuteczność odprowadzania wody i stabilność prowadzenia pojazdu w obu typach ogumienia jest porównywalna. Wyjątek stanowią droższe opony zimowe premium, których konstrukcja zapewnia szybsze odprowadzanie wody niż standardowe modele całoroczne. Sklep z oponami online to miejsce, w którym można znaleźć zarówno budżetowe ogumienie, jak i opony z wysokim indeksem prędkości przystosowane do dynamicznej jazdy. W sklepach tego typu można są oferowane również felgi do wszystkich typów ogumienia.
Droga hamowania w różnych warunkach
Z punktu widzenia skuteczności hamowania opony zimowe wykazują wyraźną przewagę na śliskich nawierzchniach. Ich zdolność do generowania siły tarcia przy niskich temperaturach jest lepsza niż w oponach całorocznych. Jednak na suchej nawierzchni w dodatnich temperaturach ogumienie wielosezonowe zazwyczaj zapewnia krótszą drogę hamowania niż typowe zimówki. Wynika to z faktu, że opony zimowe w dodatnich temperaturach stają się zbyt miękkie i podatne na deformację.
Tanie opony w pojazdach użytkowych
Wybrane opony zimowe utrzymują elastyczność w temperaturach nawet do -30°C. W przypadku temperatury powyżej 7°C ich mieszanka ulega nadmiernemu zmiękczeniu, co skutkuje przyspieszonym zużyciem i pogorszeniem właściwości trakcyjnych. Opony całoroczne twardnieją szybciej przy ujemnych temperaturach, co ogranicza ich przyczepność na śniegu i lodzie, ale zachowują stabilność strukturalną nawet przy +30°C.
Dla kogo są rekomendowane tanie opony całoroczne?
Opony całoroczne są wybierane najczęściej przez kierowców poruszających się głównie po mieście lub na krótkich trasach. Sprawdzają się wśród użytkowników, którzy jeżdżą spokojnie, unikają dużych prędkości i rzadko podróżują w tereny górskie. Ponadto są wybierane przez osoby, które nie chcą inwestować w dwa komplety opon sezonowych ani korzystać z usług wulkanizacyjnych dwa razy do roku.
Nadają się do pojazdów używanych do codziennego dojazdu do pracy lub szkoły. Ponadto są popularnym rozwiązaniem dla właścicieli starszych aut, którzy nie chcą inwestować dużych kwot w ogumienie. Tanie opony całoroczne wybierają również właściciele aut używanych okazjonalnie, np. drugiego samochodu w gospodarstwie domowym lub pojazdów rekreacyjnych.
Kiedy nie zaleca się używania ogumienia całorocznego?
W warunkach górskich, gdzie występują obfite opady śniegu, zlodzenia i strome podjazdy, opony całoroczne tracą skuteczność. Ich bieżnik ma mniej lameli i gorszą zdolność do wgryzania się w ubity śnieg i lód, co ogranicza trakcję i wydłuża drogę hamowania. W przypadku pojazdów wykorzystywanych do transportu ciężkich ładunków opony wielosezonowe mogą nie wytrzymać obciążeń w skrajnych warunkach. Ich indeks nośności nie zawsze jest przystosowany do pracy pod maksymalnym naciskiem w wysokiej temperaturze. W efekcie dochodzi do przegrzewania się ogumienia, jego odkształceń, a nawet deformacji lub rozwarstwienia.