Żużel to sport, który elektryzuje kibiców na całym świecie swoją dynamiką i niebezpiecznymi poślizgami na owalnym torze. Ale czy zastanawiałeś się kiedyś, co sprawia, że te motocykle są tak wyjątkowe? To nie są zwykłe jednoślady! Przyjrzyjmy się z bliska budowie, osiągom maszyn, na których ścigają się żużlowi gladiatorzy.
Silnik – inżynierski minimalizm
Motocykl żużlowy to przykład inżynierskiego minimalizmu podporządkowanego jednemu celowi – jak najszybszemu pokonaniu czterech okrążeń toru w lewo. Zapomnij o biegach, hamulcach czy rozbudowanej elektronice. Tutaj liczy się prostota i niska waga (minimum 77 kg). Sercem maszyny jest jednocylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności do 500 cm³, z jednym gaźnikiem i bez rozrusznika – odpalany jest „na pych”.
Więcej ciekawostek na temat żużla znajdziesz np. na: https://sport.betfan.pl/typy-bukmacherskie/.
Osiągi, które robią wrażenie – przyspieszenie i moc
Mimo swojej prostoty motocykle żużlowe potrafią zaskoczyć osiągami. Silnik o mocy około 70-80 KM i niskiej wadze sprawiają, że przyspieszenie do 100 km/h zajmuje zaledwie około 3 sekund! To lepiej niż wiele supersamochodów. Maksymalna prędkość na prostej może przekraczać 100 km/h. Co ciekawe, te maszyny spalają metanol (spirytus metylowy), a zużycie paliwa może sięgać nawet 100 litrów na 100 km, choć baki mają pojemność zaledwie 1,5-2 litrów – wystarcza to zaledwie na kilka okrążeń.
Brak hamulców – jak zawodnicy się zatrzymują?
Silniki żużlowe nie posiadają skrzyni biegów ani hamulców, co wymaga od zawodników wyjątkowej umiejętności kontrolowania prędkości i manewrowania pojazdem. Brak hamulców wymusza na zawodnikach precyzyjne kontrolowanie prędkości za pomocą techniki jazdy i odpowiedniego operowania gazem. Zatrzymanie motocykla następuje poprzez redukcję gazu oraz odpowiednie balansowanie ciałem.
Niezwykłe detale i ciekawostki – co wyróżnia żużlowe maszyny?
Motocykle żużlowe kryją w sobie o wiele więcej unikalnych rozwiązań:
- ramę wykonaną ze stali chromowo-molibdenowej, charakteryzującą się dużą sztywnością oraz odpornością na uszkodzenia,
- specjalne opony, które mają homologację na dany rok i nie można ich podgrzewać przed wyścigiem,
- „łyżwę” na lewym bucie: jest to nakładka, która ułatwia zawodnikom pokonywanie zakrętów w kontrolowanym poślizgu,
- wyłącznik zapłonu na nadgarstku: sznurek połączony z wyłącznikiem gasi silnik w przypadku upadku zawodnika,
- kierownicę, której podczas uszkodzenia nie wolno naprawiać przez spawanie – świadczy to o ogromnych siłach działających na nią podczas jazdy.
Motocykl żużlowy bez tajemnic
Motocykl żużlowy to fascynująca maszyna, stworzona z myślą o jednym celu – dostarczeniu maksymalnych emocji podczas wyścigów na żużlu. Jego prostota konstrukcji kryje zaawansowaną inżynierię i rozwiązania, które pozwalają zawodnikom na osiąganie niesamowitych prędkości i wykonywanie widowiskowych poślizgów. To prawdziwa bestia na torze!
Więcej informacji ze świata sportów motorowych znajdziesz na https://sport.betfan.pl/.
BETFAN sp. z o.o. to legalny polski bukmacher, posiadający zezwolenie Ministra Finansów. Hazard wiąże się z ryzykiem. Gra u nielicencjonowanych podmiotów jest nielegalna i podlega karze.